Jij V.S. De Weegschaal


JIJ VS DE WEEGSCHAAL Hoe jij naar het gewicht op de weegschaal zou moeten kijken!

Een onderwerp waar menig persoon stress reacties bij ervaart terwijl dat naar mijn mening niet zo zou moeten zijn. Allereerst is het van belang dat je weet dat gewicht altijd heel erg fluctueert. Het schommelen ervan heeft vele oorzaken en deze zal ik hieronder toelichten. Overigens is het van belang om weekgemiddelden te bekijken. Staar je dus niet blind op het dagelijkse getal dat op de weegschaal komt te staan maar kijk naar gemiddelde week1>week2>week3 en vergelijk deze met elkaar.

Mogelijke oorzaken van gewichtsschommelingen: *Zout Heb je in verhouding een iets hogere zoutinname gehad? Zout heeft een hygroscopische werking en zorgt ervoor dat je vocht vasthoudt. *Koolhydraten Iedere gram koolhydraten zorgt ervoor dat je 3 gram water vasthoudt. Heb je dus een dag in verhouding iets meer koolhydraten gegeten dan houdt je simpel weg dus ook meer vocht vast. *Stress Het stresshormoon cortisol heeft invloed op je vochthuishouding. Ervaar je veel stress? Grote kans dat je weegschaal je dat in de ochtend laat zien! *Menstruatie In de laatste fase van je cyclus piekt het vrouwelijk hormoon oestrogeen. Deze heeft, je raad het al, invloed op je vochthuishouding. *Spierschade(training) Verandering in spiervolume/omvang en dus een grote voorraad glycogeen en dus> meer water! *Het weer

Bij warm weer gaan je bloedvaten verder openstaan en om te zorgen dat je niet te snel uitdroogt houdt je lichaam altijd net iets meer vocht vast. *Heb je nog even…….

Over het algemeen is het verschil met de dag ervoor dus heel vaak water en GEEN vet!

Dat moet een geruststelling voor je zijn. Overigens kan je nog steeds heel goed bezig zijn ook al heb je dat door de weegschaal zelf niet door! Denk bijvoorbeeld

aan het dalen van je vetpercentage , omtrek(cm), stijging in kracht, kleding zit mooier etc.


Wist je dat een weegschaal je niet verteld hoe je je voelt en hoe je er in de spiegel uitziet? Sta hier eens wat vaker bij stil.


Ik hoop dat ik je hiermee nieuwe inzichten heb gegeven en dat het je kijk op de weegschaal heeft veranderd. Focus op consistentie, houdt data bij en de rest volgt vanzelf.


Pim